Intervju med den kreativa fotografen Liam Warton
För några år sedan arbetade australiensaren Liam Warton som revisor med inriktning på konkursförhandling. Men det fanns någonting annat som lockade, en kreativ dragning till fotografi som till slut inte gick att hejda. Han bestämde sig för att satsa heltid på sin fotokonst och idag berättar han om sin resa och om sitt unika bildspråk
Vi tycker att Liams bilder är otroligt inspirerande. De visar på att bröllopsfotografering inte måste följa några ramar, precis som att ni som brudpar inte behöver följa några heller. Idag visar vi upp ett mindre urval av Liams fantastiska bilder, fler hittar du så klart på hans hemsida.
Berätta om dig själv!
Jag är ännu en australiensare i Sverige. Jag är ursprungligen från Brisbane men är sedan tre år tillbaka etablerad i Sverige. Jag träffade min flickvän för nästan fem år sen i Australien, vi bodde kvar där ett tag innan vi bestämde oss att flytta till andra sidan jorden, till Sverige. Jag anser att jag har haft en bra uppväxt i Australien och jag kan tänka mig att den avslappnade australiensiska livsstilen och kulturen har haft inverkan på det sätt som jag betraktar och uppfattar världen.
Hur fick du upp intresset för fotografi?
Jag började fotografera för ungefär sex år sedan efter att jag köpt min första analoga systemkamera på Shoreditch-marknaden i London. På den tiden jobbade jag inom finansvärlden som en revisor inriktad mot konkursförhandling, spännande jag vet...! Under den här perioden var fotografi en väldigt behövd kreativ utväg för mig, som jag använde nästan som en slags form av terapi. Jag har alltid fascinerats av konst och jag visste redan då att jag sökte någonting i livet att brinna för och jag hittade min passion i fotografi. Jag bestämde mig för att helt ägna mig åt mitt skapande och började nu att istället dedikera mig åt fotokonsten.
Hur skulle du beskriva din fotografiska stil?
Jag skulle beskriva min fotografiska stil som kreativ, experimentell, analog med ett överflöd av färger. Jag inser dock att min stil fortfarande utvecklas, detta då jag fortsätter ta inspiration från olika håll, experimenterar och utforskar nya fototekniker och andra former av fotomanipulation. Det som är av störst vikt för mig är att först och främst skapa intressanta bilder som berör och kan ge min publik (bröllopspar i detta fall) möjligheten att känner någonting äkta och nytt.
Vad inspireras du av?
Jag försöker hitta eller upptäcka min inspiration utifrån fotografi, bröllopsindustrin och från andra fotografer. Några undantag från den regeln; jag är inspirerad av Maya Beano, Edie Sunday, Prue Stent, Lauren Withrow och Laura Kampman. Jag får främst min inspiration från min omgivning och andra former av konst. Detta kan vara saker som få mig att stanna upp, ifrågasätta mina egna perspektiv eller som bryter mot konventioner eller normer; exempelvis musik, litteratur, målningar, filmer, installationer etcetera. Dessa former av kreativa uttryck inspirerar mig att vara beslutsam i mitt sökande efter ett unikt sätt att uttrycka mig fotografiskt.
Hur går dina tankar kring bröllopsfotografi? Är det viktigt för dig att skapa någonting unikt?
Det är faktiskt en väldigt invecklad fråga för mig. Om du ställde samma fråga för några år sedan hade mitt svar varit extremt annorlunda. När jag klev av finanståget och bytte jobbinriktning drömde jag inte att en dag skulle sluta som en bröllopsfotograf, tvärtom faktiskt! Bröllopsfotografi eller hela bröllopsindustrin var då (enligt mig) färgad som någonting traditionellt, kliché, fejk och tråkigt. Jag var istället mer intresserad av att inrikta mig på att fotografera mode, kommersiellt arbete och konst. Det tog inte lång tid innan jag förstod att dessa branscher var dåligt betalda, hade stor konkurrens och många hierarkiska strukturer. Första gången jag plåtade ett bröllop var det med min vän Jarvis Archer som var den primära, inhyrda fotografen. Detta var en avgörande vändpunkt som omformade min kritiska bild av bröllop. Jag insåg då att bröllopsfotografi skiljer sig från andra fotobranscher när det kommer till maktordning; vanligtvis kräver bröllop bara en kreativ direktör som fotograf i jämförelse med andra slags fotojobb där det krävs ett helt kreativt team.
Hur ser ditt drömbröllop ut att fotografera?
Jag älskar att fotografera bröllop, oavsett om det är ett intimt bröllop i skärgården, en elopement i Köpenhamn eller ett bröllop med 200 gäster på ett gammalt slott. Mitt drömbröllop dock skulle vara på en okonventionell plats med ett kreativt par som delar mitt intresse för fotografi. Paret skulle bejaka faktumet att bilderna togs på ett analogt och experimentellt sätt. Jag har många underbara bröllop planerade för nästa år, men det finns ett bröllop i den marockanska öknen som jag ser mest fram emot. Bröllopet kommer vara under några dagar, så vi kommer ha en del tid att utforska området och skapa fotokonst tillsammans.
Tack Liam, för att du delade med dig av din historia och tankar kring bröllopsfotografering! Vi hoppas att ni där ute har inspirerats på ett eller annat sätt av detta, det har i alla fall vi!